Tuesday, August 18, 2009

OLE კორტეს, OLE !




ხოაკინ კორტესის კონცერტმა "ჩემი მარტოობა" ისეთი აპლოდისმენტები გამოიწვია, რომლის მსგავსიც თბილისის ოპერისა და ბალეტის თეატრს არ ახსოვს. ასეთ ოვაციებს არც შემსრულებელი ელოდა. მსმენელის მუხტმა კორტესი უმალ დაარწმუნა, რომ ქართველები ფლამენკოს სულს ჩასწვდნენ, მათ ესპანელი ბოშების ოსტატობა სათანადოდ შეაფასეს.

კორტესი საოცარი აღნაგობით, ტემპერამენტითა და პლასტიკით გამოირჩევა. თვალშისაცემია მისი ენერგიულობა, რომელმაც მსმენელი ემოციებისგან დაცალა. ფოტოებში ისე გამოიყურება, როგორც მაჩო, მაგრამ ეს მისი ვარსკვლავური იმიჯია. ცხოვრებაში ის ძალიან უბრალო და საოცრად გახსნილი ადამიანია, ამბიციებს მოკლებული.

შემსრულებელი თბილისში მადრიდიდან მიუნხენის გავლით ჩამოფრინდა. დედის ავადმყოფობამ ხელი შეუშალა საქართველოში კიდევ ერთი დღით დარჩენილიყო. მან ქართულ კულტურასთან ზიარება სამომავლოდ გადადო.

პრესკონფერენცია ხოაკინ კორტესის ესპანური სალამით დაიწყო. შეხვედრას კონცერტის ორგანიზატორი გაერთიანების - "თაგისს არტს"-ის აღმასრულებელი დირექტორი ანი ლაღიძე უძღვებოდა. მან კორტესის სახელით მოგვმართა თავი შეგვეკავებინა შემსრულებლის პირად ცხოვრებასთან დაკავშირებული კითხვებისგან...

"ჩემთვის აქ ყოფნა დიდი სიამოვნებაა. საქართველოში პირველად ჩამოვედი და ვეცდები ფლამენკოს კულტურით გასიამოვნოთ. ფლამენკო ბოშების მონაპოვარია. ოც წელზე მეტია რაც ვმოგზაურობ და მაყურებელს საკუთარ გამოცდილებას ვუზიარებ. ვფიქრობ, სხვა ქვეყნების მსგავსად, საქართველოშიც შევძლებ მთელი სულითა და სხეულით გადმოვცე ის, რასაც ფლამენკო ჰქვია" - აღნიშნა ხოაკინ კორტესმა და "24 საათის" შეკითხებს უპასუხა:

- თქვენ ევროკავშირში ბოშათა ელჩი ხართ... რა მისია გაკისრიათ?

- ძალიან კმაყოფილი ვარ, რომ რომანებმა (ანუ ბოშებმა) ევროკავშირში ელჩად დამასახელეს... პროცესი წინ ნელა მიიწევს, მაგრამ მთავარია, რომ ითვალისწინებს ბოშა ხალხის განათლებასა და აღზრდას... ჩემი მისიაც ეს არის...

- საკუთარ გამოცდილებას ახალგაზრდებსაც უზიარებთ?

- ამის დიდი სურვილი მაქვს... მინდა მათ ჩემი სტილის სპეციფიკა გავაცნო, რომელიც საკუთარი გამოცდილებით გამოვიმუშავე და სხვადასხვა ილეთების ერთობლიობას წარმოადგენს. საზოგადოებას ის ძალიან მოსწონს, ამიტომ მსურს სხვასაც გავუზიარო და განსაკუთრებით ახალგაზრდა თაობას, რომელთანაც აუცილებლად ვითანამშრომლებ.

- რას იტყვით დუენდეს ფენომენზე?

- არ შემიძლია ვიპოვო სიტყვა, რომელიც დუენდეს არსს ზუსტად გადმოსცემს. ის მართლაც უნიკალური ფენომენია. მისი ძალა მაგიურია, იდუმალებით მოცული... როცა სცენაზე ვდგავად და ვცეკვავ, ვგრძნობ როგორ მივცურავ სადღაც, თითქოს ჰაერში... ამ დროს რაღაც განსაკუთრებული ხდება... დუენდეს სიტყვებით ვერ გადმოსცემ, ის უნდა შეიგრძნო...

შემსრულებელმა დადგმაზე, რომელიც მისი მეექვსე დამოუკიდებელი მანუშევარია, ორიოდე სიტყვით ისაუბრა. "მას შემდეგ რაც საკუთარ თავს ჩავუღრმავდი და მასთან განვმარტოვდი, ეს წარმოდგენაც შევქმენი... ამ საღამოს ნახავთ ზუსტად იმას, რასაც ბოშური ფიესტა ჰქვია", - აღნიშნა კორტესმა, რომელიც, როგორც აღმოჩნდა, ამ ბოლო დროს განსაკუთრებით ბევრს ფიქრობს მოცეკვავის "მოკლე ცხოვრებაზე". მისი სურვილია, შეიქმნას ფონდი, რომელიც მოცეკვავეთა ბედზე, მათ მატერიალურ მდგომარეობაზე იზრუნებს. "ცეკვას არა აქვს ისეთი მხარდაჭერა, როგორიც მაგალითად კინოს. სახელმწიფო პენსიასაც კი არ გვინიშნავს... და ეს ჩვენი ბრალი კი არა, ინსტიტუციონალური პრობლემაა", - გვითხრა შემსრულებელმა და იქვე აღნიშნა: - "მადლობა ანის, რომელმაც ამდენი იბრძოლა იმისათვის, რომ აქ ჩამოვეყვანე...", რასაც ანი ლაღიძემ უპასუხა: "თუ ჩემმა უსაყვარლესმა არტისტმა ყველაფერს დაუღალავი შრომის შედეგად მიაღწია, ჩვენც მხოლოდ დაუღალავი შრომის შედეგად შევძელით მისი საქართველოში ჩამოყვანა"... "თაგისს Aრტს"-ის წარმომადგენლებმა კორტესს საჩუქრად ქართველი მინიატურისტის - ლევან მარგიანის ნამუშევარი გადასცეს. პრესკონფერენცია მოცეკვავესთან ფოტოგადაღებით დასრულდა...

წარმოდგენას რაც შეეხება, მასში ცამეტი პროფესიონალი მონაწილეობდა. კორტესმა საქართველოში კანტაორებისა (მათ შორის სამი ქალი გახლდათ) და ინსტრუმენტალისტების საუკეთესო ჯგუფი ჩამოიყვანა.

თამანედრო ფლამენკოს ვარსკვლავისადმი მიძღვნილ სტატიებში შეიძლება ამოიკითხოთ ავტორთა უკმაყოფილება იმის შესახებ, რომ კორტესმა ფლამენკოს მუსიკა ამ ფენომენისთვის უცხო ინსტრუმენტების - მაგალითად, ვიოლინოს ან ჩელოს ხმოვანებით გაამდიდრა და ამით უპირატესობა ჩამოართვა გიტარას, რომელიც ტრადიციულად წამყვარ როლს ასრულებდა. ამის შესახებ შესაძლოა ყველას ინდივიდუალური მოსაზრება გააჩნდეს. მე კი ვფიქრობ, რომ ვიოლინოსა და ჩელოს ხმა, რიტმი და მელოდიურობა წარმოდგენას ავსებდა და ძალას მატებდა. აღარეფერს ვამბობ კანტაორების, გიტარისტებისა და დასარტყამ-ინსტრუმენტალისტების ოსტატობაზე.

კორტესი მართალი აღმოჩნდა - თუ გინდა რომ ფლამენკო "გაიგო", მას თავად უნდა მოუსმინო, რადგან ამ ემოციის გადმოცემა შეუძლებელია. აღფრთოვანების გამოხატვას მაყურებელი ოვაციებითა და შეძახილებით - OLE გამოხატავდა, შემსრულებელს იარუსებიდან ესპანურადაც კი მიმართავდნენ... ჟან-პოლ გოტიეს კოსტუმებში გამოწყობილი ბაილაორი კმაყოფილებას ვერ მალავდა და... ბოლომდე დაიხარჯა.

შემოთავაზებულ ნომრებში მოცეკვავის პროფესიონალიზმი და სხეულის ფლობის ოსტატობა შეიმჩნეოდა, მაგრამ თუ იმასაც გავითვალისწინებთ, რომ მახში ესპანელი ბოშის სისხლი ჩქეფს და სცენაზე კლასიკური ბალეტის ბალერონი დგას, გასაკვირი არაფერია... კორტესის დაუღალავი ენეგიაც ხანგრძლივი რეპეტიციების შედეგია. მოკლედ, ამ მოცეკვავემ ზუსტად იცის, როგორ მიაღწიოს წარმატებას და მოიპოვოს მაყურებლის აღფრთოვანება...

კონცერტის ბოლოს, იმპროვიზაციით განთქმული ბოშების იმპროვიზირებული სანახაობაც შედგა. იმ დროს კორტესი ყველაზე მეტად კმაყოფილი და ბედნიერი ჩანდა, რადგან თანამოზრეთა რიგში იდგა, დასარტყამზე მთელი მონდომებით უკრავდა და იმასაც ახერხებდა სცენაზე საცეკვაოდ ხან ერთი მონაწილე "გაეგდო", ხან მეორე... ასე ყველა აიძულა ეცეკვა და ქართველი მაყურებლის აპლოდისმენტები დაემსახურებინა.

მსმენელის სასარგებლოდ უნდა ითქვას, რომ ხოაკინ კორტესმა კონტრაქტით გათვალისწინებულ დროს გადააჭარბა და ბის-ზე ორჯერ გამოვიდა. როგორც ანი ლაღიძისგან შევიტყვეთ, მსგავსი რამ არსად მომხდარა. ხოაკინ კორტესმა ისეთი შთაბეჭდილებებითა და მადლიერებით დატოვა საქართველო, უკან ის აუცილებლად დაბრუნდება.

No comments:

Post a Comment